LBMA Logo

Tai ir kāds pievelkošs spēks, ja jau tā turpina notikt jau kārtējo gadu.

Bet šoreiz stāsts par cpt. Elīzas Mellēnas pirmo reisu un dalību sacensībās ar Spaniel, komandas uzticēšanos un burātāju saimes atbalstu.


Kā jau pie pirmā reisa un sagatavošanās iziešanai no ostas, to pavadīja neliels satraukums, taču komanda raiti salika rundukos visu, kas jāsaliek, nocēla no jahtas visu, ko var nocelt, un vēlā pēcpusdienā priecīgi satraukta devās ceļā. Ar sānu vēju, saulrietu un komandas dalīšanos ar apkaunojošākajiem stāstiem no dzīves, Spaniel aizskrēja līdz Engurei. Neliels miers jau bija iestājies, taču priekšā vēl bija pietauvošanās Spaniel izmēriem un vadībai izaicinošajā Engures ostā. Pūšot diezgan spēcīgam vējam no jūras, Spaniel atpakaļgaitā nekādi neklausīja. Krastā, nakts aizsegā, jau bija sapulcējies labs skatītāju pulks, kas šo situāciju padarīja mazliet saspringtāku. Ar nelielu pacietības treniņu arī šis visu jauno (un vispār jau arī ne tik jauno) Spaniel kapteiņu mazāk patīkamais manevrs tika veikts. Priecīgi satikām pārējos regates dalībniekus, gaidījām ienākam pārējās laivas un noskaņojāmies nākamās dienas startam.

Pirmais starts regatē un Elīzas pirmais starts kā Spaniel kapteinei tika skaisti izpildīts. Tālāk distance no Engures līdz Roņiem, apņemot divas markas pie Mērsraga. Pirms starta, vērojot vēju, tika nolemts, ka foku vajag mainīt pret " pergamentu" – lielāko foku, kas mums paņemts līdzi. Pie buru maiņas kapteine uzslavē teicamo komandas darbu, jo foks nevainojami tiek nomainīts 8 minūtes pirms starta. Taču pēc starta šī taktika, diemžēl, neattaisnojās, jo veco buru, kas bija tik daudz pieredzējusi, nebija iespējams notrimmēt tā, kā vajadzētu pie attiecīgā kursa. Arī solītais sānu vējš nemaz nebija tik ļoti no sāniem, bet gan iegriezās no priekšas. Tā rezultātā nācās aši mainīt foku, ko veiksmīgi izdarījām, bet palaidām lielāko daļu flotes mums pa priekšu. Vēl vējš mūs spieda tuvāk krastam, kur Spaniel parādījās arī izaicinājumi ar dziļumiem, kas lika lieku reizi pakreicēt un spiesties atpakaļ uz augšu, līdz ar to zaudējot laiku.

Kopumā stratēģijas jahtām atšķīrās, un pēc Mērsraga tās šķita izsētas pa visu apvārsni, tomēr pie finiša atkal satiekoties. Ceļš bija garāks kā prognozēts, jo distance bija cieši pret vēju. Nofinišējām tik pat skaisti kā nostartējām, bet pati distance bija jaudīga pieredze. Komanda priecīga, un varēja sākt baudīt Roņu pirts regates burvību ar tajā tik piesātināto piedzīvojumu atmosfēru. Jau pašā vakarā vējš sāka pieņemties spēkā līdz pat 30 mezgliem un, skatoties prognozes, bija skaidrs, ka, visticamāk, īso distanču startus atcels. Nākamajā diena šīs aizdomas apstiprinājās. Komanda par to nebēdāja, bet tā vietā devās salas ekspedīcijā un, vēju izpūsti, vakarā baudīja tradicionālo Roņu pirti. Tikšanās ar Roņu salas lāci un Roņu salas safari izbrauciens lai paliek citām stāstu reizēm.


Nemanot pienāca trešās dienas rīts, kad skaidrs, ka vējš varbūt nedaudz mazinājies, bet tomēr gana spēcīgs (20+kts), lai tas sagādātu problēmas iziešanai no Roņu salas ostas. 8.00 kapteiņu sapulcē noskaidrojām, ka starts tiks dots 11.00, kas nozīmē, ka no ostas būs jātiek ārā jebkurā gadījumā. Šeit talkā nāca "vecie" Spaniel kapteiņi un citu burātāju viedais konsilijs, kas kopīgiem spēkiem, saliekot visas gudrās galvas un padomus kopā, vienojās par manevru, kas tiks veikts, lai varētu pēc iespējas drošāk apgriezt Spaniel turpat ostā un pēc tam, jau ejot tikai uz priekšu, varētu dabūt pietiekamu ātrumu un tikt līdz vārtiem, lai vējš nenonestu jahtu tur, kur nevajag, piemēram, pārāk tuvu akmeņainajam molam, betona molam un citām jahtām. Viss izdevās lieliski, komanda pateicīga palīgiem, palīgi priecīgi, ka manevrs izdevies un visi var laikus paspēt uz startu. Startā vējš pūta labi, diezgan nemainīgi ap 20kts, viļņi ievērojami, bet Spaniel, šķietami, šādos laikapstākļos jūtas visveiklāk, visātrāk un visspēcīgāk. Šādi laikapstākļi ļāva startēt ne gluži pirmajiem, bet toties strādāt uz atrāvienu gan. Startā un arī pēc tā izbaudījām lidošanu ar 10 kts ātrumu,un jau 3 stundās bijām pie Mērsraga, kur arī vējš sāka lūzt. Vējš ne tikai lūza, bet, apņemot pirmo marku, nokļuvām pilnīgā un diezgan nelaimīgā vējā tieši no aizmugures. Bijām jau pilnā gatavībā izmantot genakeru, bet fordaks to neļāva, kas arī atgādināja par spinakera neesamību. Un jahtas ar spinakeriem atgādināja par savu esamību, pietuvojoties mums. Lēnām un audzinot raksturu, apņēmām otro marku un varējām iet cieši pie nu jau diezgan pielūzušā vēja. Vēlāk jau vējš "slēdzās ārā" un vienā brīdī nolūza pavisam. Vēja neesamībā uzgriezām 360 grādu manevru ap savu asi un gājām ar 1mezgla ātrumu atpakaļgaitā, bet pēc nepacietīgas un neciešamas stundiņas bezvējā, tomēr klusiņām piezagās pāris vēsmiņas, kas ļāva lēnām iegūt ātrumu, kas uzkāpa līdz pat 6mezgliem. Jahta Gabriel mūs apdzina posmā, kur gājām ar vēju, kas pūta tieši no ahtera, un viņus vairs nenoķērām, kā jau vienmēr – Gabriel paliek kā neaizsniedzamais mērķis.


Jūdzi pirms finiša mūs panāk jahta Laudate, kas mazos vējos skrien nedaudz ātrāk kā mēs, un finišā mēs fiziski bijām trešie, no Laudates atpaliekot vien par pāris minūtēm.

Šoreiz arī Engures ostā skaisti ar pirmo reizi pietauvojāmies, vien (ne)daudz atlokot enkurbojas āķi. Vakaru un regati noslēdzām, kopīgi nobaudot Engures restorāna burgerus, un tad arī posāmies motorēšanai uz mājām.

Viss izdevās lieliski, Elīza malacis un komanda arī. Arī vairākiem komandas biedriem šī bija pirmā pieredze sacensībās, un tagad noteikti ir vēl dziļāks āķis lūpā.

Uzsākot Roņu pirts regati, svarīgākais ieteikums no visiem bija – "Galvenais ir nemīzt", bet, laikam ejot, nonācām pie frāzes "Nemīž tikai idioti".

Gribam sacīt lielo paldies, un, atsaucoties uz vienu no top jokiem šajā braucienā, teikt paldies ne tikai mammai un tētim, bet arī vecākiem.


Loading Conversation